Весела
 математика

Гурток з розвитку логіко – математичної компетентності у старших дошкільників

ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН РОБОТИ
ГУРТКА „ВЕСЕЛА МАТЕМАТИКА”

Мі –
сяць
Тема
Місце
проведення

Матеріал

Ве – ре - сень
Народні традиції.
Народна математика.
Елементи народної математики: кількісна й порядкова лічба методом лічби на пальцях, народні способи фіксування чисел (вузлики, квасолини, бірки).
Задачі – жарти.
Приміщення я/с «Віночок»
Хустинки, квасоля, картон та мотузки для виготовлення бірок, атрибути до казки «Ріпка»
Жов-
тень
Орієнтування у просторі.
Вміння визначати положення предметів стосовно себе та інших об’єктів (ліворуч, праворуч, попереду, позаду, між, далеко, близько, вище, нижче). Взаємне розташування предметів. Напрямок (перед собою, за собою, в стороні).
Просторове розміщення предметів. Віддаленість(далі, близько, поруч) та положення об’єктів. Просторові відношення. Орієнтування на місцевості за допомогою народних прикмет.
Визначення напрямку руху під час ходьби.

Майданчик я/с «Віночок»
«Листи» від капітана Флінта, плани-схеми майданчика, підбірка дрібних іграшок, об’ємні цифри, «скарби» (ручки, олівці, лінійки, зошити тощо.)
Лис – то - пад
Предметне довкілля.
Ознаки предметів, об’єктів, людей. Предмети та їх сукупності. Ознаки і властивості предметів.  Спільні та відмінні ознаки.
Об’єднання об’єктів у групу за спільною ознакою.  Розбиття групи об’єктів на підгрупи за спільною ознакою. Істотні та неістотні ознаки.
Ознаки, пов’язані із поняттям величини.  Відношення між предметами: за розміром, за довжиною, за висотою, за товщиною. 
Приміщення я/с «Віночок»
Демонстраційні та роздаткові матеріали до дидактичних ігор.
Гру - день
Лічба об’єктів довкілля в межах 10.
Лічба. Сукупність предметів – множина. Кількість елементів множини. Назви чисел у межах 10. Порівняння предметних множин за кількістю елементів. Практичні дії з предметними множинами – об’єднання, вилучення.

Приміщення я/с «Віночок»
Демонстраційні та роздаткові матеріали до дидактичних ігор.
Сі - чень
Рівності. Нерівності.
Порівняння чисел в межах 10. Знаки порівняння і рівності. Числові рівності і нерівності. Числова рівність. Числова нерівність.

Приміщення я/с «Віночок»
Демонстраційні та роздаткові матеріали до дидактичних ігор.
Лю - тий
Поняття про число та його утворення. Дії над числами.
Числова послідовність від 1 до 10. Наступне й попереднє число. Позначення числа цифрою.  Відповідність числа групі об’єктів та групи об’єктів числу. 
Склад чисел 2 – 10.
Приміщення я/с «Віночок»
Демонстраційні та роздаткові матеріали до дидактичних ігор.
Бе – ре - зень
Основні елементи та властивості геометричних фігур.
Знання геометричних фігур: многокутник (трикутник, чотирикутник ( ромб, квадрат, прямокутник, трапеція), п’ятикутник, шестикутник тощо), круг, овал. Уявлення про просторові тіла: куля, куб, конус, циліндр, піраміду. 
Порівняння об’єктів природного та предметного довкілля з геометричними фігурами.







Приміщення
я/с «Віночок»
Демонстраційні та роздаткові матеріали до дидактичних ігор.
Кві - тень
Дії над числами.
Арифметичні дії додавання й віднімання з числами в межах 10. Об’єднання елементів двох множин (додавання). Вилучення підмножини з множини (віднімання). Знаки дій додавання і віднімання. Назви компонентів та результату дій додавання та віднімання.
Приміщення я/с «Віночок»
Іграшки – рукавички: Червона Шапочка, вовк, ведмідь, лисичка, демонстраційні та роздаткові матеріали для розв’язування прикладів.
Тра - вень
Поняття «задача».
Структурні елементи задачі. Зв’язок умови і запитання. Загальні прийоми розв’язування задач. Процес розв’язування задачі. Розв’язування простих, сюжетних задач.
Приміщення я/с «Віночок»
Ілюстрації до казки «Гуси – лебеді», демонстраційні та роздаткові матеріали для складання та розв’язування задач.


ЛІТЕРАТУРА:
1.         Закон України «Про дошкільну освіту».
2.         Закон України «Про позашкільну освіту».
3.         Базовий компонент дошкільної освіти України.
4.         Білан О. І., Возна Л. М., Максименко О. Л. та ін. Програма розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля». – Тернопіль: Мандрівець, 2013.
5.         Бурова А.П. Організація ігрової діяльності дітей дошкільного віку/ Тернопіль: Мандрівець, 2010.
6.         Зайцева Л. І. Математична компетентність: диференційований підхід. – Палітра педагога. – 2004. – № 2.
7.         Зайцева Л.І. Формування математичної компетентності старших дошкільників: Методичний посібник. – Х.: Веста: Видавництво «Ранок», 2008.
8.         Звонкін А. К. Малюки і математика. Домашній гурток для дошкільнят.. М. МЦНМО, МІОО, 2006.
9.         Кононко О. Л. Психологічні основи особистісного становлення дошкільника (Системний підхід) / О. Л. Кононко – К. : Стилос, 2000.
10.     Кашуба Л.І. Підготовка до школи дітей шестирічного віку, – Тернопіль, 2001.
11.     Лапшина І.М., Литовченко В.М. Дошколярик: Посібник для вихователів. – К., 2002.
12.     Поніманська Т. І. Дошкільна педагогіка : навчальний посібник. − К., 2004.
13.     Піроженко Т.О. Особистість дошкільника: перспективи розвитку: Навчально-методичний посібник/ Тернопіль: Мандрівець, 2010.
14.     Програма розвитку дітей старшого дошкільного віку «ВПЕВНЕНИЙ СТАРТ» –  м. Київ, 2010.
15.     Програма розвитку, навчання та виховання. Дитина в дошкільні роки / Науковий керівник К.Л. Крутій. – Запоріжжя: ТОВ «ЛІПС» ЛТД, 2000.
16.     Плетеницька Л.С., Крутій К.Л. Логіко-математичний розвиток дошкільників (за програмою «Дитина в дошкільні роки»). – Запоріжжя: ТОВ «ЛІПС» ЛТД, 2002.
17.     Стеценко І. Логіки світу і розвиток логічного мислення дітей 5-го року життя.-К., 2004.
18.     Татаринова С. О. Стан формування логіко-математичних понять у практиці сучасних дошкільних закладів. – Запоріжжя : ТОВ «ЛІПС» ЛТД, 2008.
19.     Татаринова С. О. Логіко-математичний розвиток і компетентність дітей старшого дошкільного віку. – Мелітополь, 2004.
20.     Татаринова С. О. Особливості формування логіко-математичної компетентності дітей старшого дошкільного віку. – Дошкільна освіта – 2005. – №1.
21.     Тарабаринов Т. І. Математика: кількість і рахунок. Як підготуватися до 1-го класу., Академія розвитку, 2006. Серія: Дитячий садок: день за днем.







Народна математика.
Вересень.
Програмовий зміст:
Ознайомити дітей з народними традиціями, елементами народної математики: кількісна й порядкова лічба, методи лічби на пальцях, народні способи фіксування чисел (вузлики, квасолини, бірки).Познайомити дітей з математичною  культурою українського народу. Розвивати логічне мислення під час розглядання з математичної точки зору українських народних казок прикладного характеру, використовуючи різні способи усних обчислень.  Викликати задоволення під час розв’язування  математичних жартів. Свідомо досліджувати математичну культуру українського народу.Збагатити  словник дітей, активізувати мову, розширити  кругозір, розвивати інтерес до предмета, підвищувати творчу фантазію, виховувати моральні якості. Граючи, закріпити і довести  до автоматизованого досвіду математичні знання.

Хід засідання:
Ознайомлення дітей з народними традиціями під час підрахунку та запам’ятовування чисел, обчислень.
Практична робота з квасолинами, зав’язування вузликів, виготовлення бірок,  як засобів фіксування чисел прадавніми українцями.
 В гостях у «Ріпки».
«Сьогодні ми побуваємо в гостях у казки «Ріпка », подивимося казку і допоможемо головним героям». Діти розглядають ілюстрацію до казки і одночасно відповідають на питання: котрий за рахунком, хто перший, другий і т.д., хто останній, хто прийшов тягнути ріпку спочатку, хто потім. Хто стоїть між дідом і онучкою, собачкою і мишкою, тощо? Хто найвищий, хто найнижчий, Хто вищий – кішка чи собака? Тощо.
В гостях у «Колобка»
На заняттях діти не тільки вирішують готові завдання, а й намагаються їх складати. Спочатку діти ставлять питання до даної задачі. наприклад:
-          Я по засіку метений,
Я із борошна спечений.
Я від баби утік, Я від діда утік, Від ведмедя утік, І від вовка утік, І від зайця у тік, а від лисички не зміг. Працюючи над даним текстом, діти намагаються скласти наступні питання і завдання: «Скільки звірів зустрів колобок? Допоможи колобку порахувати, скільки разів він зміг піти? Кого він зустрів першим? Останнім? ... ».  А якби Колобок втік від лисички, кого він ще міг би зустріти в лісі? Придумайте своє закінчення казки.

Розв’язування підбірки математичних жартів.
  
 «Шукаємо скарби капітана Флінта»
                     Жовтень.
Програмовий зміст:
Розвивати мислення в дії. Вчити користуватися планом – схемою майданчика, рухатися в просторі за заданим напрямком.  Розвивати увагу, координацію слухових і рухових аналізаторів. Вправляти дітей у пізнаванні та запам’ятовуванні цифр в межах 10, вчити добирати відповідну кількість іграшок та співставляти їх з цифрами. Формувати вміння міркувати, робити висновки.
                    Хід заходу:
Діти отримують листа від пірата з корабля капітана Флінта, де повідомляється, що на майданчику дитячого садка заховано скарб. Для того, щоб його знайти, треба виконати ряд завдань. В листі, який діти знаходять у павільйоні, викладено завдання:
 Треба стати спиною до павільйону, зробити 5 кроків у перед, повернутися вправо, зробити ще 4 кроки і подивитися вгору. (На дереві діти знаходять наступний лист, в ньому завдання.)
Дидактична гра «Робимо зарядку»
   Використовуючи схему – малюнок, виконувати рухи, які намальовано на схемі.

Продовжуємо виконувати завдання, як також були к конверті: стати з правого боку від дерева, зробити 2 кроки вперед, повернутися вліво і зробити 10 кроків. Знаходимо листа, в якому картки з цифрами. Поруч стоїть коробка з іграшками.

Дидактична гра «Співстав число і цифру»
Діти добирають відповідну кількість іграшок та співставляють їх з цифрами.

   Нове завдання: Станьте обличчям до парканчика, підстрибніть, поверніться навколо себе та уважно подивіться собі під ноги. ( Під шматочком деревини знаходять новий лист із завданням).

Дидактична гра «Чотири стихії».
Гравці стоять у колі і виконують рухи відповідно до слів: «земля» - руки вниз, «вода» - витягнути руки вперед, «повітря» - підняти руки вгору, «вогонь» - зробити обертання  в зап’ясткових і ліктьових суглобах.

 - А зараз кожен для себе візьміть план – схему майданчика, та відповідно до стрілочок намальованих на схемі, знайдіть кожен свій скарб.
 (Діти рухаються відповідно до схеми та знаходять свої «скарби»).

      Я серед довкілля.
                     Листопад
 Дидактична гра «Впізнай за описом».
  Програмовий зміст: Вчити дітей осмисленому, цілеспрямованому запам’ятовуванню і пригадуванню предметів, по пам’яті відтворювати заховані від очей предмети, розширювати обсяг пам’яті й уваги.

 Дидактична гра « Продовж  ряд предметів».
  Програмовий зміст: Розвивати вміння, впорядковуючи об’єкти за зовнішніми ознаками (проста і мультиплікаційна серіація), обґрунтовувати власну думку, виховувати нестандартне мислення.

Дидактична гра «Знайди свої кольори»
  Програмовий зміст: Вчити дітей співставляти кольори фарб на смужці з малюнками, що мають такі ж кольори. Розвивати художній смак, спостережливість.

Дидактична гра «Що зайве».
  Програмовий зміст: Формувати у дітей класифікаційні уміння, здатність до абстрагування. Вчити слухати всі слова (текст) й міркувати, що зайве.

Дидактична гра «Допоможи великому і маленькому
жирафам знайти свої речі».
Програмовий зміст: Вчити дітей співвідносити предмети за розміром. Розвивати окомір, здатність орієнтуватися на аркуші паперу, кмітливість.

Дидактична гра « Казковий теремок».
  Програмовий зміст: Вчити дітей орієнтації в просторі (перший, другий поверх будиночка, вікна зліва, справа). Розвивати вміння знаходити «квартиру» для кожної  тваринки, користуючись набутими раніше вміннями та навичками.


Дидактична гра «Хто тут ховається?»
  Програмовий зміст: Вчити дітей серед ламаних ліній знаходити зображення реального предмета та зафарбовувати його в колір, близький до його природного.


Дидактична гра «Домалюй картинку».
  Програмовий зміст: Вчити дітей зосереджувати увагу на деталях предмета, створювати образи на основі схематичного зображення. Розвивати увагу, мислення.


         Я рахую до 10.
                       Грудень.
Дидактична гра « Які цифри пропустив Незнайко?»
  Програмовий зміст: Вчити дітей зосереджувати увагу на цифрах натурального ряду та знаходити пропущені. Розвивати увагу, кмітливість, інтелектуальні здібності.

Дидактична гра «Пригощаємо ляльок».
   Програмовий зміст: Закріплювати вміння ділити предмет на рівні частини. Вчити підбирати картку так, щоб співпадала кількість частин, на які поділена фігура на смужці і на картці (незважаючи на її форму).

Дидактична гра «Скільки черв’ячків у кожному яблуці?»
  Програмовий зміст: Вчити дітей логічно мислити, рахувати, скільки черв’ячків сховалося у кожному яблуці й підбирати картку з відповідною цифрою.
Дидактична гра «Хто подорожує в потязі?»
  Програмовий зміст: Закріплювати порядковий рахунок. Вчити відновлювати по пам’яті розташування тварин у потязі. Розвивати мислення і пам'ять.


Дидактична гра «Математичні жарти».
  Програмовий зміст: Сприяти розвиткові мислення, творчої уяви. Вчити дітей виявляти ініціативу в з’ясуванні питань, роздумах, спонтанних образних асоціаціях, відстоювати свою точку зору. Вчити в процесі гри використовувати набуті знання, вміння і навички. Виховувати спостережливість.

Дидактична гра «В один ряд»
  Програмовий зміст: Упорядковувати множини за їхньою чисельністю, позначати кількість елементів відповідною цифрою (один ґудзик, поруч цифра 1, два ґудзики – цифра 2 і т. д.)

Дидактична гра «Знайди ключ до замка».
  Програмовий зміст: Вправляти дітей у пізнаванні та запам’ятовуванні цифр в межах 10, вчити добирати картки з відповідним числом предметів та співставляти їх з цифрами.

Дидактична гра « Хто знає, нехай рахує далі».
  Програмовий зміст: Розвивати у дітей слухову увагу. Закріпити порядковий рахунок в межах 10. Розвивати швидкість мислення, інтелектуальні здібності.


Дидактична гра «Незнайко - математик»
  Програмовий зміст: Розвивати у дітей  уважність, кмітливість під час «перевірки» Незнайкового  завдання. Вчити знаходити відповідність між кількістю елементів та цифрою, виправляти «помилки».

          Більше – менше.
                        Січень.
Програмовий зміст:
Активізувати розумову діяльність дітей - уміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати, моделювати. Вправляти в порівнянні груп предметів за кількістю (більше, менше, стільки ж). Вчити порівнювати групи предметів за кількістю за допомогою складання пар, закріпити знаки «>»   «<»  «=».Розвиватилогічнемислення, уяву, пам'ять; виховуватибажаннязайматись математикою.
                     Дидактична гра «Поклади, як я скажу».
Вихователь пропонує дітям 2 вази, на першу сам кладе певну кількість фруктів (до 10). Просить дитину покласти на іншу стільки ж (більше або менше на 1 або 2). Потім разом перевіряють правильність виконання завдання. Можна запропонувати одній дитині давати завдання замість вихователя, другий його виконувати.

Дидактична гра «Встав пропущені знаки».


Робота в парах.
Закріпити вміння порівнювати 2 множини і ставити між ними знаки «>», «<» або «=».
Діти викладають 2 групи предмктів, що складаються з геометричних фігур. Товариш повинен поставити відповідний знак. Потім вони разом перевіряють результат. Замість геометричних фігур можна використовувати деталі конструктора.

                                 Робота з картками:
 Домалюй фігурки, розстав потрібні знаки, підрахуй фрукти, обведи
червоним олівцем ті фрукти, яких найбільше, синім – найменше.

    Країна чисел та цифр.
                Лютий.
Дидактична гра «Хто подорожує в потязі?»
  Програмовий зміст: Закріплювати порядковий рахунок. Вчити відновлювати по пам’яті розташування тварин у потязі. Розвивати мислення і пам'ять.
Дидактична гра « Хто знає, нехай рахує далі».
  Програмовий зміст: Розвивати у дітей слухову увагу. Закріпити порядковий рахунок в межах 10. Розвивати швидкість мислення, інтелектуальні здібності.

Дидактична гра «Знайди сусідів»
 Програмовий зміст: Продовжувати тренувати дітей у запам’ятовуванні цифр натурального ряду. Вчити знаходити «сусідів» заданого числа. Розвивати пам'ять, кмітливість, спостережливість, інтелектуальні здібності.


Дидактична гра « Які цифри пропустив Незнайко?»
  Програмовий зміст: Вчити дітей зосереджувати увагу на цифрах натурального ряду та знаходити пропущені. Розвивати увагу, кмітливість, інтелектуальніздібності.

Дидактична гра «Веселі цифри».
  Програмовий зміст: Вправляти дітей у пізнаванні та запам’ятовуванні цифр в межах 10, вчити добирати картинки з відповідним числом предметів.
Дидактична гра «Скільки черв’ячків у кожному яблуці?»
  Програмовий зміст: Вчити дітей логічно мислити, рахувати, скільки черв’ячків сховалося у кожному яблуці й підбирати картку з відповідною цифрою.

Дидактична гра «Математичні жарти».
  Програмовий зміст: Сприяти розвиткові мислення, творчої уяви. Вчити дітей виявляти ініціативу в з’ясуванні питань, роздумах, спонтанних образних асоціаціях, відстоювати свою точку зору. Вчити в процесі гри використовувати набуті знання, вміння і навички. Виховувати спостережливість.








Дидактична гра «Співстав число і цифру»
  Програмовий зміст: Вправляти дітей у пізнаванні та запам’ятовуванні цифр в межах 10, вчити добирати картки з відповідним числом предметів та спів ставляти їх з цифрами.

Дидактична гра «Незнайко - математик»
  Програмовий зміст: Розвивати у дітей  уважність, кмітливість під час «перевірки» Незнайкового  завдання. Вчити знаходити відповідність між кількістю елементів та цифрою, виправляти «помилки».


 В Країні геометричних фігур.
  Березень.
Дидактична гра «Запам’ятай візерунок».
  Програмовий зміст: Вчити запам’ятовувати візерунок та викладати його.  Закріпити назви площинних геометричних фігур, їх величину та просторове розміщення. Розвивати зорову пам’ять, увагу, дрібну моторику рук.

1.    Дидактична гра «Намалюй» картинку паличками».
  Програмовий зміст: Вчити дітей схематично зображувати різні предмети або сюжети за допомогою паличок, формувати вміння викладати геометричні фігури різні за розміром, виділяти основну форму предмета. 

1.    Дидактична гра «Виклади та доповни візерунок».
  Програмовий зміст: Вчити дітей розглядати візерунок, викладати його, доповнюючи новими елементами. Закріпити назви площинних геометричних фігур та вміння діяти з ними. Розвивати зорову пам’ять, увагу, творчу уяву,  дрібну моторику рук.

Дидактична гра «Склади сніжинку»
  Програмовий зміст: Розвивати вміння здійснювати зорово – розумовий аналіз, вміння повторити зображення.  Закріплювати знання про геометричні фігури.

Дидактична гра «Архітектор»
  Програмовий зміст: Вчити дітей конструювати за схемою – зразком, відтворювати в деталях дану споруду. Закріпити назви об’ємних геометричних фігур. Розвивати репродуктивну і творчу уяву.



Дидактична гра «Де мешкають геометричні фігури?»
  Програмовий зміст: Вчити знаходити «домівку» геометричної фігури за знаком, який знаходиться на даху будинку. Розвивати дрібну моторику рук, під час обведення та малювання геометричних фігур.

Дидактична гра «Заповни порожні клітинки»
  Програмовий зміст: Розвивати вміння здійснювати зорово – розумовий аналіз. Закріплювати вміння орієнтуватися на аркуші паперу.

Дидактична гра «Добери фігуру».
  Програмовий зміст: Закріплювати уявлення дітей про геометричні форми, вправляти у їх називанні. Вчити добирати фігури за зразком. Закріплювати навички обстеження геометричних форм прийомом обведення та накладання.

«В гостях у Червоної Шапочки».
 Квітень.
Програмовий зміст:
  Спільне рішення прикладів всіх вивчених типів на
     основі взаємозв'язку між частиною і цілим.
     Закріплення навичок швидкого та стабільного рахунку
     в межах 10.
Хід заходу:
Сьогодні у нас буде не зовсімзвичайне заняття.
     
Де грають дружно,
     
Рахуютьвміло,
     Там і казцімож
ливо
     З'явитисясміливо.
    
           
Ми побуваємо в однійдужецікав
ійказці Шарля Перро.
     Зустрінемося з героїнею, яку визнаєте і любите.
     
Послухайтепісеньку і вгадайте, як їїзвати.
           Звучитьаудіозаписпісеньки «Червоної Шапочки».
     
Дітивідгадують «музичну» загадку в
ихователя.
     
Виховательвідкриваєдошку і на нійпоказуємалюнокЧервоної
     
Шапочки.
           
Діти, на цьомузанятті ми будемо не просто вихованцями старшої групи, а станемо «чарівниками». Тому, щотількичарівникитворять чудеса. І ми допоможемоЧервонійШапочці, уникнутизубіввовка.
           
Ви згодні?
Д
: Так!
В:Уснийрахунок.:
 - Скільки на малюнку червоних квітів? Скільки жовтих? А разом?
-          Скільки на малюнку берізок? Скільки ялинок? Скільки разом? І т. д.

. Червона Шапочка:
      А ось і я!
      Давним-давно я тут.
      Мене Червоною Шапочкою звуть.
     З квітами я до бабусі поспішаю,
      Вона мене, напевно, вже чекає!

      На пелюстках квітів записані приклади.
      Вихователь  указкою показує на приклад, діти самостійно розв’язують та піднімають
      відповіднукартку з цифрою, вирішивши їх.
2 +2 4 +4 3 +3 5 +5 10-5 6-3 7 +2 8-2 3 +4
9+0       1+6      2+4      9-3       7-4      8-5       6-4       9-6      7-0
Червона Шапочка зайшла в ліс, а стежки немає ...
      Щоб до бабусі потрапити,
      Треба порахувати,
      знайти закономірність
      І тихо розказати.
Гра «Секретик»
  Показую вираз на картці, діти подумки розв’язують. Хто першим вирішив - підбігає до мене, шепоче "по секрету" мені на вухо відповідь. Якщо правильну відповідь, стоїть поряд зі мною і приймає відповіді інших дітей. Якщо відповідь невірна, повертається на місце і вирішує знову.

В:
ЙдеЧервона Шапочка по своїйстежці, а на зустрічїй .....
Д:  Вовк!
В: Ведмідь!
     
Ведмедик для Шапочки зробивнамисто, а в тих кружечках, де чисел немає, треба розставитимінуси і плюси, щоботриматиправильну відповідь.
5 2 = 7 8 7 = 1
        7    4 = 3 4     2= 6

В:  Йде Червона Шапочка по лісі і зустрічає вона ....
Д:  Вовка!
В:  Ні, не вовка!
      Вона зустрічає лисичку.
Рада бачити вас всіх.
Приклади розв’язую,
Дітям всім показую.
А ви також розв’яжіть
І мені ви покажіть! 
Діти розв’язують приклади у себе на картках.
       9 - 6 =      4 + 3 =          8 - 2 =
       9 - 7 =      5 + 3 =          8 - 3 =
       9 - 8 =      6 + 3 =          8 - 4 =
. Вискакує вовк.
      Де вона! Де вона!
      Десь тут буть повинна!
      Смачним буде мій обід ...
      Ви зустрічали її?
Д:  Ні!
В:  Давайте, діти,  вовка затримаємо.
       Дамо йому складне завдання, нехай вирішує.
       А Червона Шапочка тим часом далеко втече.
Вовк біля дошки розв’язує приклади і робить «помилки». Діти повинні їх помітити і виправити.
 Молодці!
      Добре вовку голову заморочили!
      А Червона Шапочка тим часом до будиночка бабусі прибігла,
      та у двері потрапити не може.
      Двері прикладами завалені.
      Треба їх вирішити поки вовк не прибіг.
      Робота на столах з роздатковими картками  і на дошці.
            2 +    = 9       - 4 = 4  - 8 = 1
Тільки дівчинка в будинок увійшла, та двері замкнула, як Сірий тут як
      тут.
      Став у двері стукати.
      Гуркіт на весь ліс.
      Але поруч дроворуб проходив.
      Вовк його як побачив, так і поскакав світ за очі.
      Червону Шапочку та її бабусю вовк не з'їв.
      І вони дуже вдячні дроворубові і своїм «чарівникам» за
      допомогу.
      Казка закінчилася добре.
      Всі працювали дуже добре.
      Спасибі вам від казкових героїв і від мене.

«В гостях у казки «Гуси – лебеді».
Травень.
Програмовий зміст:   
Повторити знання складу чисел, компонентів при додаванні і відніманні.
Закріпити вміння застосовувати прийоми додавання і віднімання чисел в межах десятка, складати та розв’язувати  задачі вивчених видів.
Розвивати логічне мислення, увагу, пам'ять, мову.
Виховувати вміння працювати в колективі, самостійність, дисципліну, пізнавальну активність, інтерес до предмета.
Хід заходу:
Ми сьогодні відправимося в чарівний світ російської народної казки «Гуси-лебеді».
Пам'ятаєте, Гуси-лебеді забрали братика.
Побігла дівчинка шукати його. Вона просила допомоги у пічки, яблуні, річки. Але перш, ніж допомогти дівчинці, її просили виконати їхні бажання. У нашій казці завдання будуть математичні, а виконувати їх будете ви, так як, дівчинка поспішає, хвилюється. Починаємо.
- Діти, а на яку цифру схожі лебеді? (На цифру 2)
Ця птаха тендітна та сильна,
Пливе вона в річціповільно.
Шия довга, начеспиця,
А постава, як в цариці.
Намалюйте пальчиком у повітрі цифру 2. Молодці!
Продовжуємо ...
 Кинулася дівчинка наздоганяти гусей-лебедів. Бігла, бігла, побачила - піч стоїть.
- Пічка, пічка, скажи куди гуси - лебеді полетіли? Піч їй у відповідь:
- Допоможи відновити ряд чисел - скажу.
                                                                                                                                                           - Діти, а давайте допоможемо дівчинці відновити ряд чисел, порахувати від 1 до 10 і назад.
   Завдання 1: 0 1 2 ... 4 5 ... 7 8 ......
                         10 9... 6 ... 4, ... 2 1 …
Піч: - Я бачу, що рахувати ви навчилися. Вказала дорогу пічка.
Побігла дівчинка далі.
Стоїть яблуня.
                                                                                                                                                            - Яблуня, яблуня, скажи, куди гуси-лебеді полетіли?
А яблуня запитує: «Скільки лебедів летить за тобою?»
Дівчинка відповідає: «Сім».
«А я бачила тільки 5» - говорить яблуня.
«Скількилебедівщелетятьслідом»? - Запитуєяблуня.
- Послухайте задачу ще раз! (Читаннязавдання
вихователем)
- Про кого йдетьсявзадачі? (Про лебедів.)
- Щовідомо взадачі? (Летіли 7 лебедів,
яблуня бачилатільки 5 лебедів.)
- Як називаєтьсяцячастиназавдання? (У
мова)
- Щопотрібнодізнатисявзадачі? (Скількилебедівлетитьслідом.)
- Як називаєтьсяцячастиназавдання? (
Запитання.)
- Ще раз назвітьумовузадачі. (Летіли 7 лебедів,
яблунябачила 5лебедів.)
- Скажіть, щопотрібнодізнатися в задачі? (Скількилебедів лет
итьслідом?)
- Якдізнатися, скількилебедів лет
итьслідом?
- Математичнезавдання
:викладітьрішення і відповідьзадачі на столах. (7 - 5 = 2)
- Назвітьвідповідь. (2 лебедя)
                                          
                                 7 - 5 = 2
                                 Відповідь: 2 лебедя.

Яблуня:
- Бачу я, що ви вже навчилися розв’язувати задачі.
Вказала яблуня на шлях Гусей-лебедів.

Біжить дівчинка далі. Тече молочна ріка в кисільних берегах.
- Молочна ріка, кисільні береги, скажи, куди гуси-лебеді полетіли?
- Дай відповідь на задачки, скажу.

                    Задачі у віршах.

Довго дівчинка бігла по полях, по лісах. Раптом бачить - стоїть хатинка на курячий ніжці. У хатинці Баба-Яга пряде кужіль, а на лавочці сидить братик .
Мишка допомогла дівчинці братика виманити з хатинки.
Взяла вона братика, і побігли. А баба-яга відправила гусей-лебедів у погоню. Сестра з братиком добігли до молочної ріки. Бачать - летять Гуси-лебеді. Ось - ось наздоженуть.
- Річка, матінка, сховай нас!
-          Розв’яжете задачу – сховаю.
 На одному березі річки ростуть 3 верби, а на іншому 2 берізки. Скільки всього дерев росте коло річки?
Складання та розв’язування задачі.
Вкрила річка дівчинку з братиком кисільними бережком.
                                                                                                                                                                 Гуси-лебеді не побачили, пролетіли мимо.
Дівчинка з братиком знову побігли. А гуси-лебеді летять, ось-ось побачать. Стоїть  яблуня.
Звернулася дівчинка до яблуні з проханням вкрити її.
Яблуня відповідає: «У мене під деревом 4 кошика. У кожен з них уміщається по 10 яблук.
Допоможи наповнити кошики, укрию. ( В кожному кошику вже знаходиться певна кількість яблук. Діти доповнюють кошики яблуками, яких на вистачає. Всі свої дії діти проговорюють.)
                                         
- Дякує вам яблуня за хорошу роботу.

Дівчинка знову побігла. А гуси-лебеді наздоганяють, ось - ось братика з рук вирвуть.
Добігли до пічки.
-Пічка -матінка, сховай нас!
-          Виконаєте мої завдання – сховаю.
  Робота з роздатковими картками. Кожна дитина за своєю карткою складає задачу та викладає її розв’язок на столі.
Сховала її пічка.
Гуси-лебеді політали, покричали і ні з чим відлетіли до баби-яги. А дівчинка повернулася з братиком додому до батьків.

- Ось закінчилася казка, підійшло до кінця і наше заняття. Хвалить вас дівчинка за активну допомогу, за знання математики. Вона передала вам подарунки за хорошу роботу.


Немає коментарів:

Дописати коментар